مراقبت و پیشگیری از عوارض چشمی در دانش آموزان

چشم یکی از اعضای مهم بدن است که برای درک و تشخیص شکل، فاصله، دید بعد و رنگ اشیا مورد استفاده قرای می گیرد به همین دلیل بایستی علائمی را که مربوط به کیفیت بینایی و چشم دانش آموزان می شود را قبل از اینکه باعث آسیب های جدی و جبران ناپذیر شوند، شناخته و به درمان آنها بپردازیم.

علائمی از قبیل سردردهای مزمن، ناراحتی و التهابات چشمی موقع مطالعه مشکل در خواندن خطوط ریز، تارولکه دار دیدن یا دو تا دیدن حروف، خستگی و اشک ریزش موقع مطالعه و حساسیت به نور تنگ و کوچک کردن چشم ها موقع نگاه کردن به دور که همگی اینها میتواند تمرکز موقع مطالعه را بهم بزند که باید حتما به اپتومتریست برای درمان مراجعه شود.

چه افرادی باید عینک بزنند؟

یک سری از افرادکه بدون عینک دید خوبی ندارد حتما باید عینک را دائم بزنید افرادی که آستیگماتیسم دارند در صورت نزدن عینک موقع مطالعه دچار خستگی چشم شده و با مالش چشم ها باعث افزایش نمره آستیگمات و ایجاد قوز قرنیه در چشمان خود می شوند دانش آموزانی که تنبلی چشم دارند و یا تنبلی چشمشون درمان شده، افرادی که دچار انحرافات تطابقی هستند و افرادی که دچار ضعیفی متوسط تا شدید بینایی هستند لازم است بصورت دائمی عینک بزنند.

اگر موقع کار با کامپیوتر و یا مطالعه احساس خستگی، عدم تمرکز، خشکی چشم سوزش اشک ریزش و قرمزی دارید باید حتما مورد معاینات چشمی دقیق قرار بگیرید تا در صورت نیاز عینک تجویز شده و فشاری از روی چشمانتون برداشته شود.

و البته بهتر است هر40 دقیقه تا یک ساعت بعد از کار با کامپیوتر یا موبایل و حتی مطالعه دست از فعالیت چشمی برداریم و به چشمان خود استراحت بدهیم و به دور نگاه کنیم و یکی از کارهای مفیدی که مراقبین بهداشت در مدارس می توانند انجام دهند این است که زنگ تفریح تمام دانش آموزان را به خارج کلاس و حیاط راهنمایی کنند تا چشمشون به دور دست نگاه کند و استراحت چشمی داشته باشند و ماهیچه های چشم بیش از اندازه در فشار نباشد و ریلکس شود.

هرگز در محیط تاریک به مانیتور یا تبلت و موبایل نگاه نکنید چرا که مردمک چشم  شما متناسب با نوری که به آن می تابد باز و بسته می شود و اگر نور محیط با صفحه موبایل یا مانیتور مطابقت نداشته باشد چشم متحمل فشار و خستگی شده و این تنش زیاد به ماهیچه های چشم در دراز مدت باعث نزدیک بینی چشم ها می شود.

به هرحال داشتن خواب و استراحت کافی و استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین های AوD3 در رژیم غذایی دانش آموزان حائز اهمیت است.